GenG WusHa SetiA

Saturday 8 December 2012

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
"Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang."

Sesungguhnya Allah Maha Pengasih kepada semua makhluk ciptaanya dan Allah Maha Penyayang kepada umat Islam yang tidak syirik padaNya. Kita selalu mulakan sesautu perkara dengan Bismillah dan akhiri dengan alhamdulillah. Ucapan Bismillah amat digalakkan agar Allah sentiasa mudahkan kerja yang akan kita lakukan dan murahkan rezeki kita.

Sekarang ni dah masuk musim yang ada salji. Sedang aku 'wusya' salji melalui tingkap,aku terfikir untuk buka tingkap tu. Subhanallah!! salji yang turun berbentuk kristal. Aku terpukau akan keindahan yang Allah sediakan untuk aku dan seluruh hambaNya. Baru sekarang aku mula menghargai air yang jatuh dari langit amat cantik dan Maha Suci Allah, Dialah yang berhak disembah. Dulu di Malasia, air yang turun atau HUJAN aku lihat sebagai satu musibah(kadang-kadang). Tapi sekarang aku yakin Allah lebih mengetahui perasaan kagum aku atas ciptaaNya. 





Semalam aku naik bas. Lepas tu,ada la seorang hamba Allah KENTUT. Memang la busuk tapi kes ni membuatkan aku berfikir sejenak ('but' aku bukan selalu fikir,kadang2 ja(^_^) ). Sesungguhnya Allah Maha Penyayang dan Maha Pengasih...sebab apa?? Sebab Allah tak jadikan kentut kita gas yang berwarna. Cuba bayangkan kalau setiap orang mempunyai warna kentut yang berbeza...ZZZZ. Mesti kita akan malu gila dan 'kantoi; sentiasa. Memang benda ni satu benda yang remeh tapi kalau nak diikutkan Allah sayangkan kita sampai ke tahap ingin menutu aib kita dengan tidak menjadikan kentut tu berwarna. Tapi adakah kita sayangkan Allah walaupon dalam perkara yang remeh?? Solat pon tak berapa nak khusuh, kadang2 syirikkan Allah dengan cara percaya kata-bomoh, tak menyempurnakan tuntutan agama dengan sempurna(tutup aurat,,berzikir,bantu orang lain, baca Kalam Allah dan bersedekah). Aku tak cakap yang aku sempurna tapi 'at the same time' kita boleh muhasabah diri masing2. Tak boleh banyak, sikit pon memadai.
Istiqamah!!

" Mulakan hidupmu sebagai seorang Hamba Allah, dan tamatkanlah hidupmu sebaga Hamba Allah JUGA"

1 comment: