GenG WusHa SetiA

Sunday 16 December 2012

Penuh Kejutan Dalam Hidupku!!


((لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ ِلأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ [مِنَ الْخَيْرِ])) عَنْ أَبِيْ حَمْزَةَ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ خَادِمِ رَسُوْلِ اللهِ عَنِ النَّبِيِّ قَالَ : 
رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ.

Dari Abu Hamzah, Anas bin Mâlik Radhiyallahu 'anhu, dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau bersabda: “Tidak sempurna iman seseorang di antara kalian hingga ia mencintai untuk saudaranya segala apa yang ia cintai untuk dirinya sendiri berupa kebaikan”. [HR al-Bukhâri dan Muslim].
 


Alhamdulillah,hari ni aku masih lagi boleh bernafas, berjumpa kawan-kawan,pergi sana sini,main-main,makan dan melakukan segala yang mampu kesan dari nikmat Allah yang tidak terhingga.Hidup umpama membina jambatan. Kalau kita bina dengan baik,maka mudah la kita nak guna untuk menyeberang dari satu tempat ke tempat yang lain. kalau kita bina dengan bahan yang tak baik,mesti susah untuk kita gunakan ia kelak untuk menyeberang.

Hari nie hidup penuh kejutan. Aku baru balik dari satu program anjuran IQRAA FOUNDATION di Warsazawa. Niat sebenar nak pergi program tu sebab disediakan MAKAN tengah hari halal. 'So',aku pon gerak dari rumah naik bas 171 dan tukar naik trem 18 sampai ke stesen Plac Konstytucji 4. 




Tiba ja kami di tempat tu,Aku Deli dan Nami pon dijemput masuk oleh Abang Amin. Abang Amin perkenalkan kami dengan pengerusi Iqraa Foundation. Lepas tu, baru kami naik atas dan 'try' nak serang  makanan(tunggu lagi). Tapi, orang tak mula makan lagi,'so' kami pon pergi sembang2 dengan Kak Aida sekeluarga. Dan kami berkenalan dengan sahabat baru,Abang Muiz(if i'm not mistaken). Best sembang dengan abang nie sebab dia datang dari Australia. Then kami pon makan-makan bila orang dah mula beratur. Aku rasa sangat best secara tiba2 sebab susana kat situ menghilangkan rasa sunyi aku di kota Warsaw ni. Budak2 main, saudara seislam datang bersama keluarga dan jumpa sisters dan brothers. Niat datang nak makan tapi tiba2 dapat rasa suasana hidup yang sangat best.



Yang paling best, aku baru dapat tahu ada saudara baru masuk Islam. Tiba2 aku rasa satu perasaan syukur yang tak terucap di bibir. Memang biasa bagi sesetengah orang bila dengar orang masuk Islam, tapi bagi aku yang memahami sukarnya hidup beragama Islam di poland nie, aku tau betapa besar nikmat yang Allah kurniakan. Tahniah Abg Lukasz Wirowski dan selamat datang ke dalam keluarga nie. Tak sabar nak berkenalan."Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)

Sebagai penutup,aku akhiri dengan Halwa Mata sikit. Enjoy!!



" Mulakan hidupmu sebagai seorang Hamba Allah, dan tamatkanlah hidupmu sebaga Hamba Allah JUGA"


No comments:

Post a Comment